Strona Główna
Strona Główna
  szukaj

| Katalog firm | Targi w Polsce | Tablica ogłoszeń | Artykuły wszystkie | Praca w technice | Pogoda | Patronat medialny | Kontakt


 MediaRSS
   Biznes Varia
   Badania i rankingi
   Gospodarka
   Wieści ze spółek
   Rynek kapitałowy
   Samorządowe ABC
   Budownictwo
   StartUps
 Moja Firma
   Start w biznesie
   Bank pomysłów
   Prowadzenie firmy
   Finanse firmy
   Fundusze europejskie
   Finanse osobiste
 Akademia biznesu
   Prawo na co dzień
   Przedsiębiorczość
   Polityka UE
   Nauka24.pl
   Techniki zarządzania
   Akademia wiedzy
   Kariera
   Rynek pracy
 Nowe technologie
   Technika24.pl
   Internet
   Telefonia
   Komputery
   FOTOpuls.pl
   Dom i wnętrze
 infoPR
   Newsy Agencji PR
   Patronat medialny
   Publikacje i recenzje
Reklama
  Helion
epacjent [więcej]
Encyklopedia
Sklepy online
Translater
Słownik Kopalińskiego
 
Pomysły na biznes
  2005-06-08
przeczytało: 11455 osób.


Pomysłów na biznes trzeba szukać przede wszystkim w branżach, które w najbliższych latach będą się dynamicznie rozwijać. Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie BusinessWeeka przez CBM Indicator, 42 proc. Polaków uważa, że na rynku są jeszcze nisze, na których nie ma jeszcze graczy lub konkurencja jest mała. Najbardziej, według badanych obiecujące sektory to recycling, rolnictwo i informatyka. Szukając pomysłów, warto obserwować rynek. Stale tworzą się na nim szanse dla pomysłowych i odważnych. Rzecz w tym, by je zauważać i wykorzystywać. Siła pomysłów może też opierać się na zmianie tradycyjnego modelu biznesowego. Sektor usług będzie się nadal rozwijał, obejmując klientów nie tylko z zasobnymi portfelami, ale też i tych uboższych. To oznacza obniżenie marż, konieczność lepszej organizacji pracy, nasilenie działalności marketingowej, wreszcie - poprawę jakości.

Oto 10 porad dla debiutantów w biznesie:
1. Trzymaj się z daleka od branż, o których nie masz pojęcia.
2. Ciężko pracuj nad jakością usług i produktów.
3. Naucz się kreować popyt. Kluczem do sukcesu jest przekonanie klienta, że twoja oferta jest mu rzeczywiście potrzebna.
4. Zorganizuj profesjonalny marketing, stałym klientom zaoferuj coś ekstra, to oni generują 70 proc. przychodów firmy.
5. Nie bój się wejść na zatłoczony rynek - niższe marże lub innowacyjne drobiazgi mogą dać ci przewagę konkurencyjną.
6. Pilnuj kosztów, ale nie wpadnij w pułapkę sknerstwa. Zbyt małe inwestycje mogą zaważyć na jakości usług.
7. Nieustannie szukaj sposobów na wzbogacenie swej oferty.
8. Obserwuj trendy przenoś je na lokalny rynek.
9. Nie kopiuj bezkrytycznie pomysłów, nawet jeśli sprawdziły się na innych rynkach.
10. Zawsze miej w zanadrzu następny dobry pomysł. Gdy pierwszy nie wyjdzie, nie powinieneś tracić nadziei.

1 Guwerner
Domową opieką nad małymi dziećmi mogą zająć się opiekunki. Ale ile z tych sympatycznych pań ma samochód i prawo jazdy, by nieco większe pociechy wozić do przedszkola czy podstawówki? Mieszkańcy dużych miast są coraz bardziej zapracowani, w dodatku wybierają szkoły najlepsze, niekoniecznie zlokalizowane najbliżej swoich domów. - Dlatego zawód guwernanta wydaje się perspektywiczny - mówi Joanna Nurzyńska z Warszawskiego Centrum Opieki. - Zapotrzebowanie na dowożenie i odbieranie dzieci ze szkół rośnie. Guwerner od taksówkarza różniłby się zakresem obowiązków. Mógłby być poważnym rywalem na piłkarskim boisku czy w komputerowej grze - nie wszystkie opiekunki to potrafią. Warunkiem sukcesu w zawodzie guwernera jest wiarygodność, kultura osobista i... referencje. Dobry kandydat może liczyć na zarobki znacznie wyższe niż opiekunki (1,5-2 tys. zł - w zależności od zakresu obowiązków). Koszt inwestycji: 1 tys. zł na przyzwoity garnitur, 500 zł na dobry marketing

2 Garderie
Co ma zrobić z dzieckiem samotna matka, wybierając się do fryzjera? W Polsce musi prosić o pomoc sąsiadkę. Na Zachodzie może zostawić swą pociechę na dwie czy trzy godziny w tzw. garderii, czyli przytulnym pensjonacie dla maluchów. Za drobną opłatą (5-10 zł/godz.) zapewni on im bezpieczeństwo i zabawę. Pomysł ten z powodzeniem stosuje wiele centrów handlowych (m.in. IKEA), ale dziecko może być ciężarem nie tylko w trakcie zakupów. Powodzenie garderii zależy przede wszystkim od jej lokalizacji. Ponadto każde dziecko musi mieć do dyspozycji odpowiednio dużą przestrzeń wyposażoną w odpowiednie atrakcje (materace, zabawki itd.). Pieluchy, jedzenie i picie zapewniają rodzice, choć można też dołożyć do oferty małą gastronomię. Jeśli ktoś chce podejść do tematu z większym rozmachem, może założyć bawialnię - wynająć klimatyzowaną salę o pow. 200-400 mkw. i zainstalować w niej zjeżdżalnie, baseny z piłkami i podobne atrakcje. Ich koszt to 40-100 tys. zł. W dużych miastach brakuje przedszkoli, w których można zostawić dziecko na noc. To również może być zyskowne przedsięwzięcie. Koszt inwestycji: niepubliczne przedszkole - ok. 100 tys. zł; garderia z salą zabaw - ok. 10 tys. zł

3 Wyważanie kół
Wiosną i jesienią większość z 10 milionów właścicieli samochodów zmienia w nich opony. Nie wszyscy mają dwa komplety kół - muszą więc korzystać z usług specjalistów, płacąc im nie tylko za samą wymianę, ale i przechowanie oraz wyważenie kół. Ceny takich usług są w całym kraju podobne: w zależności od typu felgi 60-80 zł za komplet. Kolejki przed warsztatami dowodzą, że jest miejsce na nowe firmy. Używaną elektroniczną wyważarkę włoskiej firmy CEMB z półroczną gwarancją można kupić za 6-7 tys. zł. Jeśli dzięki niższym o 20 proc. cenom przydomowy zakład oponiarski pozyska rocznie dwustu klientów, wydatki zwrócą się po ośmiu miesiącach. Koszt inwestycji: 6-7 tys. zł na sprzęt, 500 zł na dobry marketing

4 Przydomowa myjnia samochodowa
Wystarczy niewielka działka i 2 tys. zł, żeby dorobić do pensji. Tyle trzeba zainwestować w proste urządzenia do ciśnieniowego mycia samochodów. Woda zużyta do kilkuminutowego mycia to wydatek minimalny - cenę usługi można więc ustawić nisko. 5 zł to dwa-trzy razy mniej niż w myjniach automatycznych. To powinno zachęcić kierowców, dla których jedyną alternatywą dla mycia aut na stacjach jest wiaderko i plac przed blokiem. Koszt inwestycji: ok. 5 tys. na sprzęt, 500 zł na marketing

5 Warsztat samochodowy
Ile razy nam się zdarzyło, że mechanik naprawił usterkę w samochodzie "od ręki"? Jeśli choć raz - mieliśmy wyjątkowe szczęście. Na poziom obsługi w warsztatach narzekają miliony Polaków - mechanicy oskarżani są o brak kompetencji, a nawet o oszustwa. Wymiana części, która domorosłemu mechanikowi zajmuje trzy godziny, w zakładzie kosztuje aż 350 zł. Nie ma wątpliwości, że usługi takie można świadczyć taniej. Wyposażenie zakładu mechanicznego nie kosztuje dużo. Już za 25 tys. zł można kupić urządzenia do obsługi starszych aut. Takich na rynku jest najwięcej - w ciągu ostatnich 12 miesięcy Polacy zarejestrowali 700 tys. używanych samochodów - ich średni wiek wynosi 12 lat. Koszt inwestycji: warsztat 50-200 tys. zł, wyposażenie 20-30 tys. zł

6 Hodowla dziczyzny 90 zł za kilogram - tyle kosztuje polędwica z bizona produkowana w jedynej w Polsce ubojni w Kurozwękach. Mięso jest dwa razy droższe od wołowiny, a hodowla nie jest kosztowna. Nie każdy może sobie jednak pozwolić na trzymanię tych dużych zwierząt. O wiele łatwiej jest ze świniodzikami. Andrzej Karwala, sekretarz Polskiego Związku Hodowców Jeleniowatych, widzi przed nimi wspaniałą przyszłość. Zwierzęta mają stosunkowo niewielkie wymagania, a ich mięso wyróżnia się bardzo oryginalnym smakiem. Warchlaki - w cenie 10 zł za kilogram - można kupić nawet na internetowej aukcji Allegro. Niewielki koszt przydomowej hodowli sprawia, że sprzedanie jednego, ważącego przeciętnie 100-150 kg okazu, może być bardzo opłacalne. Rosnący popyt na dziczyznę, powoduje, że nawet mając ograniczone możliwości, można wykorzystać decydując się na hodowlę dzikich indyków, bażantów czy na przykład danieli. Zbyt na mięso jest zapewniony, a poza tym zwierzęta można sprzedać hodowcom hobbystom, którzy coraz częściej kupują je jako ozdobę do swoich posiadłości. Koszt inwestycji: 30 tys. zł na wyposażenie ubojni, 5 tys. zł na pierwsze zwierzęta, 5 tys. zł na urządzenie zagrody

7 Produkcja wędlin bez konserwantów
Uruchomienie niewielkiej masarni kosztuje minimum 300 tys. zł, ale to mogą być dobrze wydane pieniądze. Konkurencja na rynku jest wprawdzie ogromna, jednak niewiele jest firm produkujących wędliny bez konserwantów: fosforanów i sztucznych wypełniaczy. Produkcja jest wprawdzie kosztowniejsza od tradycyjnej, ale i same wyroby są droższe nawet o 30 proc. Leon Hap prowadzi taką masarnię koło Krosna. Produkuje dziennie 1500 kg wędlin, a jako że nie ma konkurencji w promieniu 50 km, przed sklepem ustawiają się kolejki. Przychody ze sprzedaży można szacować na 300-500 tys. zł miesięcznie, co z powodzeniem wystarcza na pokrycie kosztów (między innymi opłacenie dziewięciu pracowników). Koszt inwestycji: 300 tys. zł, 2 tys. zł miesięcznie na marketing

8 Psi przyjaciel
Co trzeci Polak ma w domu psa - wynika z danych CBOS. Co drugiemu brakuje czasu na jego wyprowadzanie - szczególnie pracującym do późna samotnym osobom, których czworonogi cierpią w mieszkaniach z tęsknoty. Dotarcie do nich z odpowiednią propozycją może być początkiem małego interesu. Agencja doraźnej opieki nad czworonogami może rozpocząć działalność właściwie bez żadnych wstępnych inwestycji. Wystarczy podstawowa znajomość zasad postępowania z psami. Za półgodzinny spacer skasować można nawet 20 zł. Klienci najchętniej korzystają z usług osób, które wcześniej pracowały już z psami (np. jako wolontariusze w schroniskach) lub mają specjalistyczne wykształcenie (np. zootechnika, weterynaria). Przydaje się też auto - można wówczas zabrać zwierzę na spacer do lasu. Koszt inwestycji: 500 zł na dobry marketing

9 Psi fryzjer
Znakomita większość polskich czworonogów potrzebuje nie tylko opieki, ale i usług - głównie fryzjerskich. Działalność taką można prowadzić na dwa sposoby - organizując tradycyjny salon lub wykonując zabiegi u klienta. W pierwszym wypadku potrzebny jest lokal o powierzchni co najmniej 15 mkw. Jeśli chcemy obsługiwać kilku klientów jednocześnie, dobrze mieć dwa pomieszczenia (unikniemy konfliktów między czworonożnymi klientami). Jak ocenia Andrzej Kłosiński, właściciel psiego salonu piękności w Krakowie, profesjonalne wyposażenie to wydatek co najmniej 10 tys. zł. Sam stół trymerski (elektrycznie podnoszony) kosztuje 5-6 tys. zł, choć najprostsze modele można nabyć nawet za kilkaset złotych. Reszta sprzętu (od nożyczek po "szubieniczki", do których przywiązuje się psa) i preparatów to wydatek ponad 5 tys. zł. Najtańsze jest strzyżenie u właściciela. Według Joanny Kowalik (utrzymuje się ze strzyżenia psów w Warszawie), na zakup niezbędnego sprzętu trzeba mieć ok. 1,5 tys. zł. Nie ponosi się wówczas kosztów utrzymania lokalu. Można też nawiązać współpracę z lecznicami dla zwierząt i korzystać z ich pomieszczeń, dzieląc się zyskami. Najtańsze zabiegi - strzyżenie psów małych ras - kosztują 40-60 zł, ale już w wypadku czarnego teriera rosyjskiego usługa może wynieść nawet 250 zł. Salon w Krakowie przynosi miesięczne ponad 4 tys. zł przychodu. Koszt inwestycji: 10 tys. zł, 500 zł na marketing

10 Spersonalizowane kubki, guziki...
Wielu marketerów twierdzi, że przyszłością są produkty indywidualne, unikatowe. Firma Orfi www.orfi.pl Jarosława Fioka i Jerzego Orła z Warszawy dostarcza spersonalizowane za pomocą nadruków (np. zdjęć) koszulki, zwykłe i reagujące na ciepło magiczne kubki, puzzle, podkładki pod mysz i okrągłe znaczki do wpinania, tzw. buttony. Właścicielom Orfi po trzynastu latach działalności udało się wejść na wyższą półkę. Inwestując, poszerzyli asortyment i zbudowali bazę klientów zamawiających na dużą skalę znaczki i koszulki. Są największą tego typu firmą w Warszawie z rocznymi obrotami rzędu 600 tys. zł. Wspólnie zastanawialiśmy się, czy może być to biznes atrakcyjny na małą skalę. Wnioski są następujące: nadruki na kubkach czy koszulkach najpopularniejsze były w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. Teraz mogłyby przynieść powodzenie jako działalność dodatkowa w miejscowościach turystycznych, np. w Sopocie, Zakopanem czy innych miejscowościach wczasowych. Warunkiem jest pierwszorzędna lokalizacja. Można szacować, że koszt kubka to 6-7 zł, a materiałów do nadruku 3,6 zł. Do tego robocizna, koszty wynajmu, amortyzacja urządzenia. Mała drukarka cyfrowa i prasa dostarczana przez Qasi/Qlt (www.qlt.com) z USA, wraz z zestawem kubków i pudełek, kosztuje w internecie ok. 5500 zł. Do tego potrzebny jest aparat cyfrowy, żeby na poczekaniu zrobić zdjęcie klientowi, obrobić i wysłać do drukarki. Gotowe kubki sprzedają się po 25 zł (z VAT). Zdaniem Jerzego Orła, debiutant w biznesie powinien raczej zainteresować się produkcją buttonów. Blaszane guziki o średnicy 85 mm można kupić po 35-45 groszy za sztukę, a wszystkie koszty materiałów i surowców będą z pewnością niższe niż 1 zł za sztukę. Prasę niezbędną do wdrukowywania tekstu czy zdjęcia w button można kupić za ok. 1500 zł. Najbardziej kosztowny jest dobry komputer z oprogramowaniem (Corel, Illustrator, Photoshop) i drukarką. Spersonalizowane guziki można sprzedawać po 2 zł. Potencjalni klienci to szkoły, partie polityczne, lokalna rozgłośnia radiowa lub gazeta, firmy, supermarkety, kluby sportowe. Tym większa szansa na pozyskanie klienta, im lepsza jakość wydruku, więc sprzęt komputerowy z oprogramowaniem może kosztować nawet 20 tysięcy zł. Sumując, warunki powodzenia są następujące: agresywny marketing i zbudowanie bazy klientów, dobra lokalizacja, przyzwoita jakość produktu. Koszt inwestycji: buttony, prasa, sprzęt komputerowy ok. 20 tys. zł; prasa, kubki, pudełka i aparat cyfrowy: ok. 10 tys. zł; dodatkowo koszt wynajęcia pomieszczenia w dobrej lokalizacji

11...paznokcie...
Studio Stylizacji Paznokci "eTer" Teresy Polakowskiej z Lublina, które mieści się w dzielnicy wyższych uczelni, ma jeszcze problemy z klientkami. Właścicielka przed miesiącem za 6,5 tys. zł kupiła urządzenie do komputerowego malowania paznokci, jednak dla studentek cennikowe 25 zł to dużo. W bazie graficznej jest 1700 wzorów, można też wprowadzać własne pomysły, ale z usługi korzysta na razie niewiele klientek. Marża sięga 60 proc., urządzenie przynosi zatem mniej niż 15 zł dziennie. Nic dziwnego, że dziś właścicielka studia wzdycha: gdybym wiedziała, że tak będzie, może kupiłabym solarium? Ale jeszcze powalczy o klientki. Potrzebne jest nasilenie marketingu. Same plakaty to za mało, więc pani Teresa planuje serię prezentacji "w terenie". Koszt inwestycji: 10-15 tys. zł na sprzęt i wyposażenie plus koszt wynajęcia pomieszczenia, lecz jest to raczej uzupełnienie istniejącego salonu lub dodatkowa działalność

12...i książki
Wydaje się, że dobrze sprzedają się spersonalizowane książki dla młodszych dzieci, produkowane na licencji czeskiego wydawnictwa Modry Slon. Slon dostarcza franchisingiobiorcom okładki i ilustracje po 10 zł za komplet. 2 zł kosztuje druk spersonalizowanej treści bajki. Na podstawie informacji uzyskanych od rodziców zmieniane są imiona bohatera i jego przyjaciół, nazwa miejscowości, czasami inne szczegóły. Tak zindywidualizowana książka jest oprawiana przez producenta za pomocą grubej zszywki i kleju w okładkę i sprzedawana za ok. 25 zł. Najlepsi franchisingobiorcy sprzedają na indywidualne zamówienia 200-300 sztuk miesięcznie. Do tego dochodzą zamówienia zbiorowe z przedszkoli i szkół, np. na koniec roku szkolnego. Sylwia Kwiatkowska, która jest masterfranchisingodawcą w Polsce i sama prowadzi swój biznes, mówi, że w pierwszym miesiącu udało się jej sprzedać aż 700 egzemplarzy książki. - Inwestycja w komputer i licencję zwróciła się po 30 dniach - opowiada z dumą. Koszt inwestycji: licencja i oprogramowanie: 1,8 tys. zł, ok. 1,2 tys. zł za pierwszą partię półfabrykatów

13 Porady prawne
Model kształcenia prawników ogranicza dostęp do zawodów prawniczych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, ażeby prawnik bez aplikacji świadczył usługi doradcze. Tym bardziej że kancelarie, które zmonopolizowały ten rynek, pobierają gigantyczne marże. Po uruchomieniu takich firm jak Krislex, która tworzy ogólnopolską sieć tanich biur prawnych, okazało się, że porada zamiast 300 zł może kosztować 30 zł, a klient dodatkowo dostanie na nią gwarancję (biuro jest ubezpieczone na wypadek popełnienia błędu). Podobnych firm jest już kilka - jedna z nich świadczy nawet usługi online. Biura tanich porad to świetny interes. Krislex deklaruje, że każdy z jego prawników obsługuje codziennie 20-30 osób, co przy średniej cenie usługi na poziomie 70 zł daje 1,4-2,1 tys. zł przychodu dziennie. Koszt inwestycji: ok. 10 tys. zł na wyposażenie biura, 2-3 tys. zł/mies. za wynajem

14 Automaty z drobiazgami
Automat nie wymaga codziennej obsługi. Kluczowa jest lokalizacja - aby był rentowny, musi stać w miejscu o dużym przepływie ludzi. Nie zajmuje też wiele miejsca - mniej niż 1 mkw. Koszt zakupu - od 3 tys. zł za najprostszy automat mechaniczny do 20 tys. za duży, chłodzący. Do tego koszt zakupu towaru - na razie przeważa branża spożywcza, ale przyszłość mają zabawki, kosmetyki, artykuły higieniczne, akcesoria samochodowe. Pojemność rynku szacuje się na min. 100 tys. automatów, jest ok. 20 tys.

Autorzy opracowania:
Krzysztof Szwałek oraz Piotr Aleksandrowicz, Maciej Bednarek, Ewa Bednarz, Dorota Bilewicz-Bandurska, Tomasz Jastrzębowski, Marek Jaślan, Jarosław Machowiak, Krzysztof Małecki, Urszula Mieluch-Kardynał, Radosław Omachel, Dariusz Styczek
Pełny tekst w wydaniu drukowanym


Businessweek.Polska

Drukuj artykuł     Wyślij artykuł                  do strony głównej


Wypowiedzi na temat artykułu:
Brak wypowiedzi
Dane nowej wypowiedzi:
Pola oznaczone * muszą być koniecznie wypełnione
* Nazwa autora
E-mail
Telefon
* Treść wiadomości
Dodatkowy link http://

  Narzędzia przedsiębiorcy

Podatki 2013

Składki ZUS 2013

Wynagrodzenia 2000-2013

Podróże słuzbowe

Odsetki 2000-2013

Inne wskażniki

 Makrowskażniki

Formularze podatkowe

 Newsy na stronę

Kalendarium podatnika 2013

  24 PR: newsy z Agencji
               
  Testy online
Angielski [6]
Astronomia [1]
Biologia [1]
Ekonomia i Finanse [6]
Geografia [9]
Historia [11]
Hiszpański [3]
Język polski [6]
Niemiecki [1]
Ochrona zdrowia [1]
Prawo [5]
Przedsiębiorczość [3]
Savoire-vivre [1]
Testy inteligencji [5]
Unia Europejska [3]
Zarządzanie [1]
ZYX niedostępne [6]

Ostatnio na forum:
Charakterystyka MŚP
Netia otrzymała ISO 9001:2000
Krajowy Rejestr Sądowy
Student pod presją – jak ją zwalczyć, by nie zwariować?
Zanim wyślesz newsletter - dowiedz się, jakie będą konsekwencje
Skąd pozyskać kasę na e-biznes?
Przesunięcie pracownika do innej pracy
Królikiem w bezrobocie
O co pytać kupując AC? 7 wskazówek
Konferencje,eventy: więcej
Targi ReDI: Nowe Sieci Handlowe wchodzą do Polski
5. Targi CSR. Na czym polega odpowiedzialność biznesu?
Ostatnie odliczanie do Kongresu Public Relations 2014
III Konwent Stolarki już 27-28.02.2014 w Krakowie
Banki Spółdzielcze a Rekomendacja D
Młodzi milionerzy polskiej nauki
Mikołaj z Trójką na Narodowym
IX. edycja Kongresu Consumer Finance
Ostatnio dodane: [więcej]
09-15 M-commerce: powiadomienia pu..
09-15 Przyszłość Kępy Mieszczański..
09-15 Ryszard Gruda Prezesem Izby ..
09-15 Universal McCann zwycięzcą p..
09-15 Ogólnopolska kampania marki ..
09-15 Dywidendowa wpadka WIG20 zby..
09-15 Na EUR/USD bez drastycznych ..
09-15 Początek kluczowego tygodnia..
09-15 Ostrożne wyczekiwanie..
09-15 Nadal bez rozstrzygnięć..
09-15 Consulting & More z Z-Hotel ..
09-12 Piątek, dwunastego..
Kalendarium podatnika [więcej]
2013-11-07 Karta podatkowa
  • Termin uiszczenia podatku przez podatników rozliczających się wg karty podatkowej

  • 2013-11-11 ZUS
  • Termin rozliczenia się przedsiębiorców opłacających składki za siebie

  • 2013-11-15 ZUS
  • Termin zapłaty składek oraz złożenia deklaracji dla przedsiębiorców zatrudniających pracowników

  • 2013-11-20 Ryczałt
  • Termin zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych

  • 2013-11-25 VAT
  • Rozliczenie podatku od towarów i usług za poprzedni miesiąc - VAT 7

  • © Instytut Przedsiębiorczości i Samorządności Sp. z o.o.2002-2013
    Wszelkie zamieszczone w tej witrynie znaki towarowe, znaki usług i nazwy handlowe są własnością ich właścicieli.
    Odwiedź strony:
    program magazynowy | CDN Optima | Biznes lokalny | Redaktor24 |